Hodnocení této řady z hlediska subtextu: * (max. je pět hvězdiček)


Sins Of The Past - první a současně moc zdařilá epizoda. Obě seriálové hrdinky se teprve seznamují. Xena cestuje domů za odpuštěním, aniž by byla na někom závislá, Gabriela naproti tomu žije na vesnici a je zasnoubena s místním chasníkem. Obyčejný tuctový život ji ale nebaví; sní o tom stát se bojovnicí. Hodného, a podle jejích slov hloupého snoubence si vzít nechce, proto ho při sledování Xeny bez váhání opouští. Xena nemá na přátelství s bystrou a výřečnou venkovskou žábou zprvu žádný zájem. Později u hrobu svého bratra dokonce tvrdí, že je sama. Gabriela toto tvrzení vehementně vyvrací. Nejdřív slovně, a brzy i velkou snahou pomáhat a stát Xeně po jejím boku. Ve svém počínání je velmi vytrvalá, až nakonec princezně bojovnici svou společnost přece jen vnutí. Podotkněme, že půvabným a chytrým způsobem. V závěru epizody padnou konečně pa3čná slova a jedno krásné přátelství je na světě;)


V úvodu Chariots Of War Xena opouští Gabrielu, aby se pokusila bránit rolnický dvůr napadený válečníkem Cycnem. V boji je zraněna a hned nato ošetřena vdovcem Dariem za pozdější asistence jeho tří dětí. Charakterní hezoun, Xenina dekoltáž, rodinné asociace, Dariovy hladové pohledy a jeho snaha udržet odzbrojenou - civilní - Xenu v domě stůj co stůj vyvolávají v divačkách nepříjemné antisubtextní pocity. Podobně působí i Gabriela líbající v taverně Cycnova syna Sphaera, pro ni úplně cizího muže, aby se zbavila jiného úplně cizího muže, co ji oblažuje svým kromaňonským půvabem. Vcelku naprázdno zde vyznívají Gabrielina slova o tom, jak jsou si s princeznou bojovnicí blízké, situaci poněkud vylepší až její následné výčitky, že ji Xena nechala v taverně tak dlouho čekat. Závěr epizody je přesevšechno příjemný alespoň Gabrieliným tvrzením, že pokud je s Xenou, nepostrádá svou vlastní rodinu.


Téměř v celém The Path Not Taken je Xena k vidění bez Gabriely. V samotném příběhu jde o zabránění válce a především o záchranu princezny Jany, která byla unesena lstivým Myzantiem, a která má být navrácena do dětinské Agranonovy náruče. U Myzantia Xena potkává svého dávného přítele Marca, ten se jí vehementně dvoří, což ona neodmítá, a tak antisubtext v pohodě vítězí. Marcus v závěru umírá, a Xena poté Gabriele tvrdí, že byl jejím přítelem. O milostném vztahu, který s ním bezpochyby v minulosti měla, se ale nezmiňuje...


V úvodu The Titans se Xena usmívá. Však on ji úsměv přejde! Gabriela totiž, coby údajná bohyně, probouzí k životu tři obry. Ti se chovají jako džinové z láhve vypuštění pouze krátkou dobu. Nejdřív vesničanům slouží, ale přitom sami o sobě přemýšlejí, a díky tomu brzy zjišťují, že Gabby žádná bohyně není. Pak začínají s lidmi bojovat. Xena má s Titany spoustu práce, a nejen s nimi; do její přítelkyně se tu namontuje vykulený venkovan Phyleus, který ji bere za ruku, a chtěl by s ní také odpočívat. Posléze s ní, lépe řečeno těsně za ni, opravdu ulehá. Tohle už Xeně doopravdy vadí a svou nechuť ani příliš neskrývá. Nakonec vše dobře končí; Gabby Titany o5 zkamení; je tudíž pořád pannou, přestože příběh byl velmi hetero uvzdychaný; ach, ach... málem mohla býti jeho prvou a on jejím prvým, ach, ach... jistě přišla o úžasný zážitek:-( V závěru epizody Gab odmítá Phyleův líbací pokus a Xena může na její zbytečnou aférku konečně zapomenout. V duchu si jistě oddychla, neb idol starořeckých týnek Phyleus byl pro ni horším zlem než celá armáda obřích Titánů:-)


Prometheus je herkulovská epizoda, která snad ani nestojí za zmínku. Ne že by byla dějově špatná, ale... Začněme s Iolaem: První dojem z něho je ten, že by druhou půlku své duše hledal nejspíš u Herkula. On ji ale s velkým podivem o něco později nachází u Gabriely, kterou s ještě větším podivem vzá5í opouští:-/// Podobně jako Xena milovaného Herkula. Tedy chvílemi to v této epizodě vypadá, jako by tvůrci, či režie, vážně nevěděli, co vlastně chtějí. Ono to prostě nejde, aby se subtextní vlčice nažrala a heterokoza zůstala celá. Tohle prostě nemůže fungovat a působí to celé velmi rozporně, když po velmi důvěrném, bezmála mileneckém X&G loučení, provedeném corps à corps, kdy Gab hledí Xeně do očí a tiskne si její ruku lyricky na hruď, přichází na závěr ledová sprcha ve formě nevkusně rozněžnělých G&I + X&H líbaček, které pošlou předešlé subtextní náznaky kompletně do bažin:-(((


V Death In Chains se Sysiphus pokouší dosáhnout věčného života uvězněním Smrti (Celesta). Epizoda je po akční stránce mnohem slabší než ty předešlé, a o subtextu se tu nedá mluvit už vůbec. Gabriela pečuje o zraněné, při čemž jí do oka padne mladík Talus. Ten je tak otravně chararkterní, příjemný, sečtělý, hezký, a "více než milý", prostě dokonalý, že ho scénáristé nemohli umořit jinak než nevyléčitelnou nemocí. V opačném případě by se s oběma hrdinkami vláčel po světě až do úplného konce seriálu:-) Zda lze závěrečný Gabrielin pláč považovat za částěčně sub, není vůbec jisté, výraz Xeny při odchodu Tala se Smrtí jde totiž jen těžko analyzovat; není v něm doslova radost, není v něm ale určitě ani lítost. Za zmínku stojí jedině fakt, že pláč na hrudi jako jeden z významných filmových heterotypů je tady zobrazen v čistě ženské podobě:-/


Hooves And Harlots. Konečně solidní grrlpower epi! Gabriela se stává amazonskou princeznou, dostává bojovou hůl i výcvik. Subtext není, ale i tak zůstává příběh 100% fem:-)))


V epizodě Black Wolf běží o černou vlčici Floru - Xeninu přítelkyni z dětství - stíhanou a vězněnou zlým Xerxem. Co se vztahů týče, subtext zůstává i nadále mimo hru, bohužel nikoli průzračně čisté hetero v podobě lásky Flory a Diomeda. Děj příběhu oživil příjemně defenzivním herectvím Robert Trebor v postavě Salmonea:-)


V příběhu A Fistful Of Dinars jde o Xenino a Gábinino hledání sumerského pokladu a také ambrosie spolu s atentátníkem Thersitem a svůdníkem Petraclem. Celkově jde o klasický antisubtextní díl, v němž Xena zdůrazňuje svůj předešlý vztah k Petraclovi (měli se dokonce brát...), což ještě trochu naivní Gabrielu očividně zaujme, a tak se s dotyčným "sňatkovým podvodníkem" usilovně kamarádí. Přese všechno zde lze malý náznak subu najít: Xena Petraclovi za pomoci škrcení rozmlouvá Gabrielu. Postižený se správně domnívá, že Xena žárlí.


The Warrior... Princess - dvojrole. Xena ochraňuje královskou dceru Dianu, ohrožovanou atentátníky. Záměny způsobené dvojčaty Xenou a Dianou jsou celkem úsměvné, ale mezi Gabby a Xenou se dočista nic neděje. Navíc, příběhu dominuje antisubtextní vztah Philemona a princezny Diany. Závěrem Gabriela antisubově zadoufá, že také jednou najde toho pravého... (Všechno jede tudíž ve správných kolejích.)


V úvodu čistě hyperantisubtextníhopříběhu Mortal Beloved se Xena nechá převézt přes řeku Styx a odchází řešit problémy podsvětí. Zde se pochopitelně setkává se svou "největší láskou" Marcem a vyznavačkám subtextu nezbývá než za neutuchajícího pláče vypnout televizor, rozladit ho, odříznout od něho kabely a zanést coby nepotřebný do kontejneru Sběrných surovin.


V The Royal Couple Of Thieves chce Xena po králi zlodějů Autolycovi, aby spolu s ní získal naz5 ukradenou truhlu obsahující nejsilnější zbraň světa. Autolycus, který se v tomto dílu hodlá vydávat za superzabijáka Sintera, sám jako přílišný antisubtextent nepůsobí. Na samém konci epizody se však pokouší na Xenu zapůsobit šarmem a políbit ji na rozloučenou. Xena mlčky odmítá a nabízí místo toho pravici. Vztah hlavních hrdinek je zde poněkud více zdůrazněn.


The Prodigal - Gabrielu postihne strach z nebezpečného života vedle Xeny, co to, co to, a opouští ji, aby odešla do své rodné zakopané Potedeje. Ovšem, ani tam není bezpečněji, a tak se po sentimentálním rozloučení se svojí až za hrob milovanou sestrou posléze k WP vrací. Hezký, subtextem skoro nedotčený příběh.


V Altered States chce zdrogovaný otec obětovat bohům svého mladšího syna. Úvodní scénka X & G v tůni je hezká, bohužel není subtextně interesantní. Kdesi uprostřed příběhu Gabby o Xeně tvrdí, že je nádherná. Jenomže... za prvé: milá zlatovlasá panna koná a mluví pod vlivem durmanu a za druhé: příslušnou větu říká zrovna tak, jako by v muzeu obdivovala vázičku z dynastie Sung, z čehož vyplývá, že celá domnělá subtextnost této scény je spíše přáním diváků než realitou. Závěr dílu je poněkud mysteriózní, bez jakékoliv stopy po subtextu.



| main | subtext | XWP 2 | XWP 3 | XWP 4 | XWP 5 | XWP 6 | film |
| povídky | legrácky | subgallery | news | download | links | e-mail |