Mulholland Drive – režie David Lynch – Fr / USA film z r. 2001.
Jde o nekomerční, obskurní, prazvláštní věc, co rozhodně není určena vyznavačům jednoduchých příběhů. Od samého počátku musíme hlídat sebemenší detaily: názvy hospod, jmenovky servírek, zdánlivě bezvýznamné drobnosti; modrý klíček na stole(!), barvu šatů, umístění popelníku, podobu bílých duchů apod. Tohle vše může být velmi důležité pro pochopení děje.
V úvodu filmu kdosi spí, má na sobě červený přehoz(?). Jde o Diane Selwynovou a celé další dění až k místu, kde ji Cowboy budí, se jí pravděpodobně zdá.
Nočním L.A. projíždí za zvuku pohřební melodie smíšené s hudbou podobnou X files limuzína – cadillac. Vidíme jen její zadní světla. Náhle zastaví. Žena na zadním sedadle je pistolí přinucena vystoupit. Hned pak do vozu naráží další auto. Žena je otřesená, v šoku, a bloudí ulicemi, až se dostane do cizího bytu, odkud právě odjíždí majitelka. Náhodou zravna sem míří i hezká živá blondýnka Betty Elmsová (Naomi Watts). Majitelka inkriminovaného bytu je její teta. Betty přilétá z Ontaria v Kanadě a má díky své tetě dostat roli ve filmu. Když později objeví ve sprše cizí ženu, domnívá se, že jde právě o známou její tety. Z tmavovlasé mladé ženy ve sprše se vyklube člověk, co po autonehodě ztratil pamět. Neví ani, jak se jmenuje, a říká si Rita (Laura Elena Harring) – to podle plakátu s R. Hayworthovou.
Betty s Ritou společně pátrají po dopravní nehodě na Muholland Drive a zaplétají se víc a víc do podivných událostí. Jejich vzájemný vztah je čím dál důvěrnější, až se posléze spolu pomilují. Hned pak obě zamíří do nočního podniku Silencio, kde shlédnou doslova panoptikální produkci (není tu žádná kapela, a přesto slyšíte kapelu), zakončenou zpěvem plačky a její španělskou verzí Orbisonovy písně Crying. Mráz běhá po zádech sem... tam... To platí nejen pro Betty:-) Děj se náhle přesmýká. Cowboy budí Diane Selwynovou (dříve Betty). Ta se znovu miluje (možná už jen v představách) s Ritou – která má v této surrealitě jméno Camilla Rhodes a ví, co chce; o Diane tudíž nejeví zvláštní zájem, neboť je na cestě ke karieře hollywoodské star. K tomu jí dopomáhá mladý úspěšný režisér Adam Kesher. Diane začíná žárlit.
Večer ji Camilla pozve k sobě. Následuje další jízda nočním L.A. + funebrácké X Files. Zde Camilla Diane donutí k žárlivosti nejdřív líbáním s režisérem Kesherem – má si ho prý brát – a později i s hezkou blondýnkou. Diane je žárlivostí bez sebe. Uteče pryč a najme profi zabijáka, aby Camillu zabil. Modrý klíček leží na stole, což znamená †... Diane je po vraždě Camilly natolik zoufalá, že psychický tlak nezvládne a zastřelí se. Poté, v samém závěru filmu, je znovu coby Betty ke spatření s Ritou; obě jsou o5 spolu, jako dva bílí duchové Martyho Hopkirka, smějí se na sebe a působí velmi šťastně...
Celý Muholland Drive je vyplněn mnoha dalšími, vesměs bizarními ději, v nichž vystupují podobně bizarní lidé (Cowboy, Coco). Některé scény jsou natočeny naprosto meuvěřitelně a musí se jednoduše vidět. Sotva kdo zapomene na pití espresa jedním z bratrů Castigliánových při chmurné filmové poradě s režisérem Kesherem:-))) Popř. na zápas profi zabijáka s korpulentní dámou.
Úžasné filmové dílo Mulholland Drive je dovedeno téměř k dokonalosti. Snad mu lze vytknout poněkud přebytečnou postavu podivínky Louisy Bonnerové. Každý z diváků totiž vidí, že se zde dějí zlé věci, že je ne někdo, ale většina postav (včetně diváků samých;) v problémech. Za další nepatrný prohřešek můžeme označit úvod k první milostné scéně – jde o setkání Betty s Ritou na lůžku. Toto bylo odbyto metodou laciných erotmovies: nepohodlná pohovka a velká pohodlná postel, do níž Betty Ritu vřele pozve. (Není divu, to by za dané situace udělal kdekdo;) Nicméně, vyřešit šlo celý problém dozajista méně konvenčně.
Surrealistický Mulholland Drive je směsicí psychohororů Le Locataire, Dream Demon, Still of the Night a vzhledem k fatálnosti snad i Kafkova Procesu. Děj tohoto výjimečného díla (nom. na Oscara za režii) se po prvním shlédnutí nejen těžko popisuje, ale i obtížně chápe. Jedno je však jisté: režisér a scénárista David Lynch se na Hollywood příliš lichotivým zrakem nedívá. Nechává nás nahlédnout do jeho zákulisí bez jakýchkoliv iluzí. Nic hezkého zde nespatříme, pouze intriky, závist a nemilosrdný konkurenční boj.
[#1] [#2] [#3] [#4] [#5] [#6] [#7] [#8] [#9] [#10] [#11] [#12] [#13]
Hodnocení: ******




| zpět |