televizní reklamy - ženský subtext v této kategorii je záležitostí ojedinělou, pokud se v záplavě šťastné většinovosti vůbec objeví, bývá zakrátko vystřižen (T-mobile) nebo je celý spot jednoduše od základu zheterován (Weihenstephan).

Televizní reklama si obvykle bere za úkol oslovit co možná největší skupinu z diváckých řad a protože se lesby neoblékají, nepijí mléko, colu, minerálku ani alkohol, nečtou časopisy, nepoužívají mýdla, zubní pasty, prací prášky, ani nepotřebují léky a nejezdí osobními vozy, žádný ze spotů nebývá povětšinou určen přímo jim.

V televizní tvorbě, jakou je reklama, jde o vteřiny. A také o detaily. Tvůrci musí na časově i dějově omezeném prostoru dávat velký pozor, neboť oči diváků jsou dokonale vycvičeny všímat si i drobností, které by v celovečerním filmu nejspíš přehlédly. Divák má průběhu spotu velmi krátkou dobu na dějovou analýzu a pokud spolu za nevyjasněných okolností spatří dvě ženy, bude instinktivně spekulovat, jaký že je mezi nimi vztah. Propagovat menšinové lesby je za prvé nežádoucí a za druhé tato skutečnost odvádí diváky od úvah nad samotným výrobkem, což je pro zadavatele reklamy samosebou kontraproduktivní. Divák tudíž nesmí mít ke spekulacím žádný důvod. Zaručený úspěch v reklamě přinese tudíž lichý počet hereček, které pochopitelně nejdou do páru, a proto se nenaskýtá podezření z jejich nekalého vztahu. (V tomto případě navíc vyplňují pánskou siluetu.)

V případě dvojice žen nastává problém, při němž je třeba vytvořit rychlé a dostatečně přesvědčivé alibi, jímž se obě postavy přenesou do většinového světla. Mladší z protagonistek tedy už od prvého záběru hlasitě šveholí: "ahoj, mami... díky, mami... nazdar, mami." Pokud se v záběru žádná matka evidentně nevyskytuje, bude to nejspíš sestra, anebo tak dobrá kamarádka, že si obě mohou vzájemnými posunky na adresu přítomných svalovců naznačovat "který by ušel a který by nešel". Toto je velmi důležité, neboť už není pochyb, že obě dámy dychtí po pánské společnosti a i divák-šťoura, zklidněn touto informací, spokojeně usíná ;-)
Stupidnost většinovosti zachází někdy tak daleko, že se reklamní tvůrci v případě potřeby neštítí opatřit ženskou scénku ve spotu podobnou ohavností, jakou je titulek v této reklamě na kávu.

Existují i další osvědčené způsoby anihilace ženského subtextu v reklamách; například se v záběru na dvě odpočívající ženy mihne luxující muž v zástěře, případně jsou obě podezřelá ženská individua zahlédnuta ve společnosti neoholených drsňáků. Příkladem podobných praktik může být tato reklama na pleťové mléko a sprchový gel. Jde o 100% ženský klip, který je v samotném závěru zheterován nenápadnou, leč elegantně obutou pánskou nohou :-(



Azurit & Lenor - další eventualita v reklamě na prací prostředek Azurit je naprosto ojedinělá; dvě dívky odjedou na společnou dovolenou, spí ve stejném pokoji, mají stejné svetry a sázejí se o zmrzlinu, zda si je vymění. (Světe div se, nikde žádný chlap ;-)



Axe - v této zahraniční reklamě použije mladá žena ve spěchu pánský deo a pak po ní všude házejí očima holky. Některé dokonce vyzývavě pomrkávají, další jsou jakoby uhranuté. Sama postižená je v problémech nevinně; na důkaz toho má doma někoho, kdo by šel jen těžko nazvat bratříčkem, ale i tak je tenhle reklamní spot co do ženské tématiky velmi zdařilý.



Nescafé - starší kolegyně sleduje bázlivý příchod dívky na nové pracoviště. Aby jí pomohla od stresu, nabídne jí šálek horké kávy. Jako dík za toto přátelské gesto je od dívky obdařena nezvykle krásným úsměvem :-))



Edeka + Mibell - německá čistě ženská reklama na mléčný nápoj, prodávaný pouze v obchodech Edeka. Dívky, které k sobě evidentně patří, nemohou v obchodě najít jovo. Na jejich dotaz, zda je k mání, je prodavačka šeptem posílá do prodejny Edeka. Zde dívky jovo seženou a později si na něm, opřeny jedna o druhou, pěkně pochutnávají.
Blondýnka vlevo se později uplatnila jako moderátorka Miriam Schlüter v jedné z etap populární německé soap oper Marienhof, kde působila coby partnerka sympatické Billi Vogt. (viz oddíl televizní seriály)



T-mobile - v tuzemsku vysílaná reklama, zaštítěná láskou zářícími obličeji populárního tenisového heteropáru. Velice krátký záběr na objímající se dívky byl z reklamního spotu zakrátko vystřižen :-///



Guseppe - tuzemská reklama na pizzu. Tatínek se při jídle otáže dcery, zda už má kluka. K jeho přeqapení dcera studeně odpoví: Ne. Mám holku. Jsem lesba :-)))



Haagen Dazs - hezká, žensky orientovaná reklama s mottem Too much chocolate, která do naší redakce přicestovala až z dalekého Japonska.



Korunní kyselka - celkem vtipná reklama na tuzemskou minerálku. Klučičanda s divným týpkem čekají na přechodu pro chodce. Přichází další dívka. Klučičanda ji se zájmem okukuje, pak se odpojuje od týpka a podává jí ruku. Společně, s úsměvem, držíce se za ruce, přecházejí street. Týpek stojí dál v pozoru a s podivně nakloněnou hlavou zírá. Doprovodný otcovský hlas Velkého reklamního bratra přednáší cosi o ženě potkané jednou za život a o minerálce, kterou možno píti každý den.



Mozell Beer - vtipná reklama na pivo: Se svatbou pod širákem je samý problém; ženich hledá snubák ve staré pneumatice, začíná pršet, před deštěm prchá od svatebčanů kněz, blesk zapaluje dům... Jedna z hasičů, sympatická blondýnka, bere do náruče nevěstu a odnáší ji. Osiřelý ženich není situací vyveden z míry, otevírá snubákem láhev piva značky Mozell, usedá a spokojeně popíjí...



Fernet Stock Z Generation - pěkná reklama na alkohol z roku 2011.



Weihenstephan - jogurtová reklama vysílaná německou Jedničkou těsně před soapem Verbotene Liebe. Dívka vyráží cestou necestou na tůru do hor. Z jedné chalupy jí přichází naproti mladá selka. Co se to stalo?! Selka se neusmívá na švarného myslivce, nýbrž na ni! A protože ráda rozdává nejen úsměv, ale i vychlazené jogurty, ihned jí jeden podává. Obě dívky si přitom vyměňují natolik významné pohledy, že k nim nemá smysl cokoliv dodávat :-)
...
Dodat bohužel musíme to, že se v obnovené verzi této reklamy švarný myslivec přece jen objevil. Jde o postavu horolezce, která původní usmívající se ženský subtext úplně zrušila :-(((



C&A - sympatická reklama, zachycená v televizi Kabel 1. Dvě dívky oděné v doplňcích firmy C&A jdou spolu po pláži. Když spatří restauraci, dají si závod, která v ní bude dřív. Zvítězí dívka v džínsech, ale protože je v restauraci volná jen jedna židle, musí poražená usednout vítězce na klín, kde zůstává :-)
Tento antisubem nepoznamenaný spot je velmi zručně natočen, a protože nepropaguje ženský subtext, nýbrž oděv, kamera nám to občas decentně připomene.



Renault Twingo - všeobecně se tvrdí, že tento klip s dámským soupeřením měl v italské televizi tak velké cenzorní problémy, že nesměl být odvysílán.



MGD - otevřeně lesbická, ale i zbytečně konzumní reklama na pivo značky Miller Genuine Draft.



H&M - švédská firma, která při prezentaci oděvních výrobků vsadila na něco jiného nežli jsou běžné stereotypní uculené spoty, případně trapnosti, provázené řevem pouťového vyvolavače. Vsadila na jednoduchost, nápaditost a na odlišnost. Nedá se přímo tvrdit, že by reklamy Hennes & Mauritz měly něco společného s lesbami, občas bývají dokonce vybaveny smiřlivými nápisy typu: sestry či matka s dcerou, nicméně emoce, které tyto spoty vyvolávají, nejsou na žádný pád jednoznačně většinové. A velmi pravděpodobně jde o záměr.



Milch-Schnitte - čistě ženský klip, v němž se dá o vztazích pouze spekulovat, nicméně v naprosté většině reklam není příležitost ani k tomu.



Dove - péče o pokožku,  jejíž broskvový námět je co do vztahů přinejmenším podezřelý :-)



Olympijská reklama z Norska






Impulse Body Spray






Toyota






Castro dresses.






Johnnie Walker






Bonprix






Milka TUC & Milka LU






Hyundai






Anouk

Indická oděvní firma Anouk, prodávající na portálu Myntra.com, prolomila poprvé v historii reklamní stereotyp, když zobrazila lesbický pár, připravující se na návštěvu rodičů.




| reklama 2. | zpět film |